Daniël Martin (1982) woont en werkt in Leiden, Nederland. Zijn werk combineert krachtige penseelstreken met verfijnde details. Geïnspireerd door Franz Kline en Jackson Pollock zet hij zijn hele lichaam in om zijn schilderijen te maken. Zijn werkwijze balanceert tussen spontane expressie en gecontroleerde precisie.
Daniël blinkt uit in het maken van portretten van geschonden gezichten. Het lijkt alsof de portretten opzettelijk zijn beschadigd na eerst volledig te zijn opgebouwd. Deze vervorming is een terugkerend element in zijn werk. Hij haalt inspiratie uit natuurlijke imperfecties, zoals vergroeiingen aan bomen, en onderzoekt de wisselwerking tussen orde en wanorde. De gezichten in zijn schilderijen verdwijnen, verschijnen of versmelten met hun omgeving en dagen de kijker uit om anders naar identiteit en schoonheid te kijken.
Naast schilderkunst werkt Martin ook met 3D-technieken, waaronder sculpturen die hij met digitale printers maakt. Hierin verkent hij hetzelfde spel van transformatie en vervorming, waarbij digitale en fysieke elementen samenkomen.
Zijn werk is nationaal en internationaal geëxposeerd, onder meer in het Museum of Contemporary Art in Querétaro, het Cobra Museum in Amstelveen, Museum of Young Art in Oosterhout, Booth Gallery in New York, Beers Gallery in Londen, Den Gallery in Koeweit en Thinkspace in Los Angeles.
Naast zijn kunstenaarschap is Martin medeoprichter van Arthouse, een initiatief dat kunstprojecten organiseert en twee artist-in-residence programma’s beheert in Nederland en Mexico. In 2019 startte hij het 1606 Project, een platform voor internationale samenwerking tussen kunstenaars, in samenwerking met PaintGuide, de Universiteit Leiden en lokale partners in Nederland en Mexico.
Daniël Martin werkt regelmatig samen met de Mexicaanse kunstenaar Santiago Pani. Hun gezamenlijke projecten onderzoeken identiteit en perceptie, waarbij schilderkunst, 3D-technieken en experimentele vormen elkaar aanvullen.
_
Daniël Martin (1982) lives and works in Leiden, the Netherlands. His work combines powerful brushstrokes with refined details. Inspired by Franz Kline and Jackson Pollock, he uses his entire body to create his paintings. His approach balances between spontaneous expression and controlled precision.
Daniël excels at creating portraits of distorted faces. It appears as though the portraits have been intentionally damaged after first being fully developed. This deformation is a recurring element in his work. He draws inspiration from natural imperfections, such as growths on trees, and explores the interplay between order and disorder. The faces in his paintings disappear, reappear, or merge with their surroundings, challenging the viewer to see identity and beauty in a different way.
In addition to painting, Martin also works with 3D techniques, including sculptures he creates using digital printers. In these works, he explores the same play of transformation and distortion, blending digital and physical elements.
His work has been exhibited both nationally and internationally, including at the Museum of Contemporary Art in Querétaro, the Cobra Museum in Amstelveen, the Museum of Young Art in Oosterhout, Booth Gallery in New York, Beers Gallery in London, Den Gallery in Kuwait, and Thinkspace in Los Angeles.
In addition to his work as an artist, Martin is co-founder of Arthouse, an initiative that organizes art projects and manages two artist-in-residence programs in the Netherlands and Mexico. In 2019, he launched the 1606 Project, a platform for international collaboration between artists, in partnership with PaintGuide, Leiden University, and local partners in the Netherlands and Mexico.
Daniël Martin regularly collaborates with Mexican artist Santiago Pani. Their joint projects explore identity and perception, combining painting, 3D techniques, and experimental forms.



















