Giovanni Vetere (1940) geboren te Stromboli, een bergdorpje in de Zuid-Italiaanse streek Calabrie. Reeds op 5 jarige leeftijd moet hij meewerken op het land, hetgeen niet alleen zijn liefde voor de natuur doet ontwaken en zijn waarnemingsvermogen scherpt, maar ook een sterke discipline en wilskracht tot ontwikkeling brengt.
De strenge, door traditie en kerk bepaalde sociale hiërarchie van de dorpsgemeenschap, wordt Vetere al gauw als benauwend en drukkend ervaren, zodat hij in 1957 besluit naar Turijn te vertrekken. In 1961 gaat Giovanni met een arbeiderscontract op zak naar Duitsland en wordt fabrieksarbeider in Bonn. Vier jaar later raakt Vetere zwaar gewond door een auto-ongeluk en de vele maandenvele maanden in het ziekenhuis bewerkstelligen een fundamentele innerlijke verandering. Zoekend naar zin en betekenis in zijn leven begint Giovanni zijn Duits te verbeteren en zich te ontwikkelen door zelfstudie.
In 1971 wordt Giovanni’s dochter Carmen Clea geboren. Het begin van Giovanni Veteres artistieke carrière is nauw verbonden met deze gebeurtenis. Wanneer zijn vrouw Brigitte haar dochtertje een jaar later een doos waterverf geeft begint Vetere dieren te schilderen voor zijn dochtertje. Het talent van Giovanni blijft niet onopgemerkt en in 1973 slaat Vetere de weg van de kunst in. Eind 1973 stelt de stad Troisdorf Vetere in de gelegenheid zijn eerste tentoonstelling te houden. Twee jaar later begint het echtpaar Vetere zijn eigen galerie, die nu al bijna veertien jaar lang andere kunstenaars een objectief forum biedt en een belangrijke ontmoetingsplaats is.
Giovanni krijgt in 1979 wederom een ernstig ongeluk, waardoor hij gedurende langere tijd niet in staat is tot beeldhouwen. In deze periode ontstaat zijn frescotechniek en ontstaat in de daaropvolgende jaren zijn eigen, onmiskenbare stijl. In 1989 koopt het echtpaar in Eitorf de ‘Vila Keysers’ met bijbehorend fabrieksgebouw en een groot stuk grond dat als beeldenpark dienst gaat doen.
Giovanni’s gedisciplineerde werkhouding en onuitputtelijke scheppingsdrang leidde tot het ontstaan van een oeuvre dat niet alleen zeer omvangrijk is, maar ook diverse facetten toont en een constante ontwikkeling laat zien. In zijn zoektocht naar essentie staat de menselijke figuur in zijn relatie tot de natuur en de maatschappij centraal. De natuur en haar elementen worden vertegenwoordigd door bloemvormen, kleine vogels en vissen, die in vereenvoudigde vorm opduiken als driehoeken en circels. De directheid en weerloosheid waarmee de figuren ons aankijken ontmaskeren ons als toeschouwers en herinneren ons wat er onder het masker van het maatschappelijke leven schuilgaat.
Giovanni Vetere kan terugkijken op ruim dertig jaar scheppende arbeid. Drie decennia waarin hij veelvuldig deelnam aan talloze tentoonstellingen in Europese landen en de Verenigde Staten, en grote successen boekte op de kunstmarkt in Basel en de Art Cologne.