James Joyce is zijn carrière begonnen als grafisch ontwerper en is later doorgestroomd als illustrator voor onder andere Apple, Nike en The New York Times. Als hij in 2015 wordt gevraagd om te exposeren tijdens Banksy’s persiflage op Disneyland, “Dismaland”, breekt hij internationaal door. Daar toont hij zijn video-installatie ‘Preserverance in the Face of Absurdity’, een ronddraaiend en ineengestort smiley-gezicht. Vlak na de openingsavond is het werk uitverkocht.
Kenmerkend voor Joyce is dat hij universele tekens of symbolen zoals bijvoorbeeld de smiley opnieuw weet te interpreteren. Op een uitgesproken en humoristische wijze daagt de kunstenaar zichzelf uit om iconen zodanig eigen te maken zónder dat ze hun herkenbare eigenschappen verliezen. Zijn werk is dynamiek, meestal kleurrijk en ogenschijnlijk simpel.
Joyce is afgestudeerd aan Walsall College of Art en Kingston University. Momenteel werkt en woont hij in Londen, waar hij de Royal Acadamy of Arts en de Saatchi Gallery inmiddels al heeft veroverd. In 2016 werd zijn tentoonstelling ‘100 likes’ getoond in de Parijse high fashion concept-store Colette, inclusief bijbehorende merchandise. Zijn beroemde Collapsed Smiley is bijvoorbeeld te zien op kleding, geurkaarsen, skateboards en aanstekers. Vanaf heden vertegenwoordigen óók De Kunsthuizen zijn werk.