Nobuyoshi Araki (Tokyo 1940) laat zich in zijn werk meeslepen door zijn eigen hartstocht en appelleert daarbij ongegeneerd aan voyeurisme en exhibitionisme. Hoewel het werk van Araki dikwijls als pornografisch is bestempeld, is het toch vooral een intens verslag van de ultieme momenten van leven en dood en van de man-vrouw relatie. En terwijl het als aanstootgevend kan worden ervaren, voegt het zich ook in de traditie van expliciet erotische prentkunst uit de eeuwenoude Japanse beeldcultuur. Zijn werk is onlosmakelijk verbonden met de bloei van de Japanse pornografie in de jaren zestig en zeventig. Hieraan maakten nieuwe wetten en censuur midden jaren tachtig een einde. Araki zoekt bewust dit taboe op en verkent de grenzen van het toelaatbare. Soms speelt hij een spel met de censuur door op het negatief de expliciete beelden weg te krassen of de plaats van het schaamhaar zwart te schilderen, alsof het om gecensureerde foto’s gaat.

Het snapshotachtige karakter van de foto’s van het leven in Tokyo maakt in de jaren negentig plaats voor streng geregisseerde opnamen van vrouwen in traditionele kimono’s. Hij appelleert aan de klassieke Japanse cultuur, zoals die van de Kinbaku traditie waaraan hij zijn bondage foto’s ontleent. De bondage, het ingenieus vastbinden van vrouwen, is in Japan al eeuwenlang tot een soort kunstvorm verheven. Naakte vrouwenlichamen totaal gekneveld, hangend in touwen zijn de ultieme belichaming van de ondergeschikte positie van de vrouw in de Japanse maatschappij: weerloos, hulpeloos en onderdanig. Araki’s vrouwen herinneren aan deze letterlijk beklemmende kunstvorm die concentreert op het ‘inbinden’ van de vrouw, zonder verstoring van de bloedsomloop. Toch spreekt ontegenzeggelijk uit iedere foto zijn grote liefde voor vrouwen. Araki wordt gezien als een aanwijzer, een “eyeopener”.

Hij toont de beklemmende Japanse tradities die het leven van velen in een geestelijk en fysiek keurslijf vastleggen.
In de jaren zeventig en tachtig was Yoko, zijn echtgenote, zijn favoriete model. Daarnaast bleef hij andere vrouwen fotograferen, meestal jonge, soms ook oudere, ‘gevallen’ vrouwen, die hij in de uitgaanswijk van Tokyo in de kroegen en bordelen ontmoette. Schaamteloos poseren zij voor de camera.

Het fenomeen Nobuyoshi Araki moge internationaal inmiddels zeer bekend zijn, in eigen land, maar vooral in zijn eigen stad Tokio geniet hij een waar sterrenstatus. Zijn aanwezigheid in bars en op straat staat garant voor opwinding en opdringende fans die zijn handtekening willen.. In de meest uiteenlopende formaten en uitvoeringen. Grillig en divers, onvoorspelbaar en provocerend, maar altijd thematisch trouw aan Araki’s concept: seksualiteit, leven en dood.

Wereldwijd zijn er inmiddels ruim 250 boeken over het werk en leven van Araki verschenen en de kunstenaar heeft over de hele wereld tentoonstellingen gehad in de belangrijkste musea en prestigieuze tentoonstellingsruimtes .

4 kunstwerken gevonden
Niet beschikbaar
Muse Kaori C
Niet beschikbaar
Woman with flowers A
Niet beschikbaar
Muse Kaori I
Niet beschikbaar
Kaori with pink Dragon III

Kaori with pink Dragon III

4 kunstwerken gevonden
×

Art alert

Met de Art Alert blijft u automatisch op de hoogte als wij nieuwe werken van uw favoriete kunstenaars op deze website publiceren! Als u een account registreert kunt u uw Art Alert voorkeuren beheren.

Lees meer

Inloggen

code