Vincent Peters, geboren 1969 in Bremen, zette zijn eerste schreden in de wereld van fotografie toen hij op zijn twintigste naar New York verhuisde en aan de slag ging als assistent fotograaf. In 1999 nam zijn carrière als fashion fotograaf onder de vleugels van het befaamde agentschap van Giovanni Testino een vogelvlucht.

Binnen een jaar schoot Vincent Peters wereldwijde campagnes voor prestigieuze merken en grote modehuizen zoals Yves Saint Laurent, Miu Miu, Dior, Louis Vuitton, Bottega Veneta, en Wolfgang Joop. Hij ontwikkelde een onmiskenbare stijl en zijn foto’s verschijnen in internationale magazines als Vogue, GQ, Numéro, Glamour en The Sunday Times. Vincent heeft inmiddels een indrukwekkend portfolio opgebouwd en veel van de groten der aarde vastgelegd in een stijl die het meest doet denken aan de esthetiek van Hollywood in de jaren 50. Hij vertrouwt in zijn werk volledig op de klassieke kunst van portretfotografie. Uitgekiende belichting en gebruik van analoge camera’s dragen bij aan de adembenemende filmische kwaliteit van zijn zwart-wit foto’s.

Veel iconische foto’s zijn ontstaan tijdens privé momenten die fotografen delen met hun modellen tijdens de shoots waarvoor ze oorspronkelijk waren geboekt. Dit geldt bijvoorbeeld voor het werk van Helmut Newton, een meester in visuele verleiding, maar ook zeker voor Vincent Peters. Ongeacht wie hij voor zijn camera heeft, Peters streeft altijd naar een ultieme vorm van authenticiteit, het beeld van een spontane en intense ontmoeting tussen fotograaf en model. “Het is niet zozeer het fysieke beeld dat telt, het gaat om de indruk die je bijblijft”. Beelden van beroemde 20e-eeuwse studiofotografen met hun grootformaat camera’s zoals George Hurrell echoën door in het werk van Vincent Peters.

“Ik ben een traditionalist”, zegt Peters. ”Ken je Midnight in Paris ‘, de Woody Allen-film? Dat ben ik zeg maar. Ronddwalend in Parijs in de hoop iemand die 100 jaar geleden leefde tegen het lijf te lopen. Je ziet dat terug in mijn foto’s, een heimwee naar een wereld met meer korrel. Vandaag de dag is alles zo digitaal. Ik schiet alleen analoog. Digitale fotografie toont naar mijn mening geen waarheid. Het is als een afwasbaar oppervlak. Het biedt te veel controle, laat geen ruimte voor toeval en dat spontane beeld is precies het resultaat wat ik zoek.”

Vincent Peters vergelijkt de eenvoud en ingetogen kracht die kenmerkend is voor zijn zwart-wit composities met muziek. “Muziek wordt bepaald door de noten die je niet speelt. Door het beeld te ontdoen van alle randverschijnselen probeer ik te verleiden met een eenvoudige en tijdloze melodie die je altijd bijblijft, er is al genoeg herrie om ons heen.”

×

Art alert

Met de Art Alert blijft u automatisch op de hoogte als wij nieuwe werken van uw favoriete kunstenaars op deze website publiceren! Als u een account registreert kunt u uw Art Alert voorkeuren beheren.

Lees meer

Inloggen

code